Mobiel integratie integreert uw mobiele toestel op netwerkniveau met uw (hosted) telefooncentrale. Het mobiele netwerk zorgt er automatisch voor dat elk gesprek via de telefooncentrale wordt afgehandeld. Daarmee is uw mobiele toestel een volwaardig onderdeel geworden van de telefooncentrale. U bent vast en mobiel op één enkel telefoonnummer bereikbaar en u heeft de keuze om via uw vaste nummer uit te bellen. Collega’s kunnen op hun vaste of mobiele telefoon uw telefoonstatus (in gesprek of beschikbaar) zien.

De voordelen en unieke mogelijkheden van Mobiel integratie

Identiteit/nummerweergave

Met Mobiel integratie bepaalt u zelf met welk nummer u mobiel naar buiten belt. Dit kan zijn uw mobiele nummer, of uw (zakelijke) vaste nummer. Via de app is het mogelijk om te wisselen tussen identiteiten.

Bellen
  • Gesprekken die worden gemaakt met het mobiele toestel worden automatisch door het mobiele netwerk via de bedrijfscentrale afgehandeld. Zo weten uw collega’s of u aan het bellen of beschikbaar bent. Tevens kan de telefooncentrale bepalen hoe u gerepresenteerd wordt naar de buitenwereld: met uw mobiele nummer of uw vaste nummer. Dit kunt u zelf instellen via de app.
  • U kunt uw collega’s met uw mobiele toestel bellen op hun extensie (verkort intern nummer).
Gebeld worden
  • Al uw toestellen gaan over bij een oproep op uw verkorte nummer, uw vaste nummer en uw mobiele nummer. Indien gewenst kunt u het vaste of mobiele toestel (tijdelijk) niet laten mee rinkelen.
  • Uw bereikbaarheid op uw mobiele en vaste nummer is apart in te stellen op basis van een tijdschema. Zo kunt u bijvoorbeeld alleen bereikbaar zijn op uw zakelijke vaste nummer tijdens kantooruren, terwijl u op uw mobiele nummer altijd bereikbaar bent.
  • U kunt een oproep naar uw vaste nummer of verkort intern nummer óók opnemen op uw mobiele toestel.
  • Als iemand uw mobiele nummer belt, gaat naast uw mobiele toestel ook uw vaste toestel over (als u een vast toestel heeft).
Voicemail

U heeft één voicemailbox voor zowel uw vaste als mobiele toestel. Er zijn twee manieren om toegang te verkrijgen tot uw voicemail berichten:

  • Voicemailbox – ingesproken berichten worden opgeslagen in een voicemail-box, zodat u deze via de telefoon kunt afluisteren via 1233.
  • Voicemail naar e-mail – Van elk ingesproken bericht kan een kopie worden verzonden naar een in te stellen e-mailadres, zodat u een voicemail bericht ziet binnekomen en kunt afluisteren binnen uw e-mailprogramma (op de smartphone).

Let op: Bij vast-mobiel integratie wordt voicemail gemanaged door het hosted telefonie platform. Op het moment dat vast-mobiel integratie wordt geactiveerd wordt de ‘oude’ voicemail box, die zich op het mobiele netwerk bevindt, vervangen door de nieuwe voicemail box op het hosted telefonie platform. De oude voicemail wordt daarbij geheel verwijderd.

Gespreksbediening

U kunt een groot deel van de gespreksbediening doen via de standaard telefoon app, of dialer van uw mobiele telefoon. Afhankelijk van het type toestel is het mogelijk om wachtstand, gesprek toevoegen en driegesprek te bedienen. Doorverbinden wordt door mobiele toestellen niet ondersteund. Hiervoor kan de app gebruikt worden.

  • Wachtstand – Met vast-mobiel integratie is het mogelijk een gesprek in de wacht te zetten, zodat u een tweede gesprek kunt opzetten. Of tussen twee gesprekken te wisselen.
  • Driegesprek – Zodra u een tweede gesprek heeft opgezet, of nadat u (via wisselgesprek) een tweede oproep heeft beantwoord, is het mogelijk deze gesprekken samen te voegen tot een driegesprek.
  • Doorverbinden – Doorverbinden wordt door mobiele toestellen niet ondersteund. In dat geval kan via de App een gesprek worden doorverbonden naar bijvoorbeeld een collega.
  • U kunt een gesprek ‘on the fly’ verplaatsen naar een ander toestel met *11. Als u bijvoorbeeld in gesprek bent op uw vaste toestel, en u toetst vervolgens *11 en ‘bel’ op uw mobiel, wordt het gesprek verplaatst naar uw mobiele toestel.
Zakelijk of privé

U kunt per telefoonnummer uw bereikbaarheid instellen op basis van tijdschema’s. Het is bijvoorbeeld mogelijk om oproepen naar het zakelijke vaste nummer alleen tijdens kantooruren aan te nemen. Buiten kantooruren kan ervoor gekozen worden oproepen naar het vaste zakelijke nummer door te schakelen naar de voicemail of te weigeren (de beller krijgt een melding dat u geen gesprekken aanneemt). Oproepen naar het mobiele nummer worden wel toegestaan. Op deze manier is het mobiele nummer altijd bereikbaar en ook te gebruiken voor privé doeleinden. Op het vaste zakelijke nummer bent u alleen bereikbaar tijdens werktijden.

Belkosten

Mobiel integratie integreert vast en mobiel bellen voor één enkele gebruiker. De kosten worden afgerekend ten gunste van het toestel waarmee gebeld wordt:

  • Als er met een mobiel toestel wordt gebeld, wordt dit afgerekend op basis van de voorwaarden die gelden voor het mobiele abonnement
  • Als er met een vast toestel wordt gebeld, wordt dit afgerekend op basis van de voorwaarden die gelden voor het vaste abonnement

Dit wordt toegelicht aan de hand van een voorbeeld. Stel dat er een gebruiker van vastmobiel integratie is met zowel een vast toestel als een mobiel toestel. Zijn mobiele abonnement heeft nationaal onbeperkt bellen, en zijn vaste abonnement heeft bellen per minuut. Als deze gebruiker met zijn mobiele toestel naar een vaste bestemming in Nederland belt, worden hiervoor geen extra belkosten in rekening gebracht, omdat hiervoor mobiel onbeperkt geldt. Als dezelfde gebruiker met zijn vaste toestel naar dezelfde bestemming belt, geldt de prijs per minuut, omdat er kosten per minuut gelden voor het vaste abonnement.